Veelgestelde vragen
En antwoord op je vraag
Heb je een vraag voor of na de aankoop van jouw nieuwe boxspring of (top-)matras?
Hieronder vind je de meeste gestelde vragen aan onze klantenservice.
Kun je het antwoord op jouw vraag hier niet tussen vinden? Neem dan gerust contact op met
onze klantenservice. We helpen je graag verder!
Ga op deze pagina direct naar de categorie:
– Boxsprings >
– Keuzemogelijkheden boxspring, matras en topmatrassen >
– Eigenschappen, onderhoud en reiniging >
– Bestellen, verzenden en garantie >
Boxsprings
Wat is een boxspring?
Eigenlijk is de echte, goede benaming voor een boxspring een ‘boxspring-combinatie’. De boxspring is namelijk alleen de bedbodem. Een boxspring-combinatie bestaat uit een boxspring-onderstel op pootjes, een matras, en eventueel een topmatras.
Het onderstel, de boxspring, bestaat uit een beklede bak van hout of metaal, met daarin een metalen frame met poten en eventueel bonellveren of pocketveren. Daarop komt een matras en eventueel een topmatras.
Je kunt de boxspring-combinatie uitbreiden met een hoofd- en/of voetbord. Pootjes en bekleding zijn in eindeloze variaties en prijsklassen leverbaar.
Wat zijn de voordelen van een boxspring?
Een boxspringcombinatie heeft bepaalde eigenschappen die steeds meer mensen erg prettig vinden. Dit zijn de voordelen op een rij:
– Een boxspring is hoger dan een normale matras-bedbodem combinatie.
– De combinatie van een matras met binnenvering op een verende bodem wordt als extra comfortabel ervaren.
– Omdat je bij ons je boxspring naar eigen smaak kunt samenstellen, kun je deze aanpassen aan je slaapkamer interieur.
– De naad tussen twee boxsprings is niet hard en kan worden opgelost door gebruik te maken van een topmatras.
– Boxsprings worden vaak in hotels gebruikt. Hierdoor wordt een boxspring geassociëerd met het gevoel van vakantie en ontspanning.
Keuzemogelijkheden bij boxspring, matras en topmatrassen
Welk matras past bij mij?
Bestel je bij ons een boxspring, dan wordt deze standaard geleverd met één van onze vier standaard matrassen. Dit is of een bonell matras, een pocket matras, een HR matras of een HR + Visco (memory foam) matras.
Heb je al een boxspring en zoek je een nieuw matras? In principe zijn alle soorten matrassen geschikt voor op een boxspring.
Voor meer informatie over de verschillen en voor- en nadelen tussen de verschillende soorten matrassen verwijzen wij je graag naar onze matrassen-pagina. Hier kun je alle specificaties checken per matras.
Welke topper (topmatras) past bij mij?
De keuze van een topper, is een hele persoonlijke. Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag: ‘Welke topper past bij mij?’. Dit is voor iedereen verschillend.
De aanschaf van een topmatras kent veel voordelen:
– Het topmatras dient als een extra comfortlaag. Let op: als het topmatras dezelfde soort vulling heeft als het gewone matras, is het toegevoegde effect van de topper minimaal.
– Een topmatras is een stuk lichter dan een gewoon matras en daarmee handiger te keren.
– Een gewoon matras gaat langer mee als er een topmatras op ligt.
– Een topmatras is meestal goedkoper om te vervangen.
– De nare gleuf tussen de matrassen is door gebruik van een topmatras niet meer voelbaar.
– Je hoeft bij het opmaken van het bed, enkel de topper op te maken (hoeslaken en molton). Dit is uiteraard een stuk makkelijker, omdat de topper lang niet zo zwaar is als de matrassen.
Voor meer informatie over de verschillen en voor- en nadelen tussen de verschillende soorten toppers, verwijzen wij je graag naar onze topmatras-pagina. Hier check je de specificaties en kunt u een betere keuze maken.
Eigenschappen, onderhoud en reiniging
Sinds mijn nieuwe bed ervaar ik rugpijn. Is dit normaal?
Het is heel normaal dat je lichaam moet wennen aan een nieuwe boxspring of een nieuw (top)matras. Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen: het kan tot 90 nachten duren voordat je lichaam hieraan gewend is.
Mijn (top)matras is te klein. Hoort dit?
Bij ontvangst van je (top)matras kan het zijn dat het formaat afwijkt. Dit is normaal. Wanneer je het (top)matras een paar weken in gebruik hebt, zul je merken dat deze vanzelf het juiste formaat krijgt.
Het (top)matras heeft tijd nodig om, door gebruik, uit te zetten. Zorg er verder voor dat je het (top)matras regelmatig opschudt. Pak het (top)matras hierbij in zijn geheel vast en niet alleen de tijk (hoes).
Moet ik mijn (top)matras regelmatig omdraaien?
Om de levensduur van je (top)matras te verlengen, adviseren we om je (top)matras iedere maand te draaien van hoofd- naar voeteneinde en waar mogelijk, ook om de lengteas.
Waarom ontstaan er afdrukken in mijn nieuwe (top)matras?
(Top)matrassen zijn opgebouwd uit elastische materialen. Na verloop van tijd vormt het materiaal zich naar jouw lichaam en voelen sommige plekken zachter aan dat de rest van het (top)matras.
Deze contouren kunnen ook enigszins zichtbaar zijn. We noemen dit nestvorming. Dit zijn normale producteigenschappen en zijn geen reden tot vervanging of garantie.
Hoe reinig ik mijn (top)matras?
Reinig je (top)matras regelmatig met de borstel van de stofzuiger of een zachte borstel. Bescherm het (top)matras daarnaast met een molton en hoeslaken. Een molton zorgt voor een goede vochtregulatie en houdt je (top)matras langer schoon.
Voor meer onderhoudstips verwijzen wij je naar onze onderhoudstips voor je boxspring en (top)matras.
Hoe reinig ik mijn boxspring?
Het reinigen van de boxspring kan met een zachte borstel of stofzuiger. Voor een kunstlederen boxspring raden we het gebruik van een stofzuiger wel af.
Een (vochtige)doek is hiervoor wel geschikt. Zorg wel dat je altijd dept en niet wrijft.
Kan ik de afneembare tijk (hoes) wassen?
Wil je de afneembare tijk van jouw matras wassen? Dat kan! Wij adviseren wel om de tijk (hoes) te laten reinigen bij een stomerij. De meeste wasmachines zijn niet berekend op het wassen van de omvang van een tijk van een (top)matras.
Mijn boxspring kraakt, dit lijkt me niet goed?
Het kraken van je boxspring kan verschillende oorzaken hebben. Controleer of de poten goed zijn bevestigd en vastgedraaid. Bij een harde vloer kun je extra vilt onder de poten plaatsen, als dit er nog niet onder zit.
Mijn nieuwe boxspring/(top)matras heeft een vreemde geur. Is dit normaal?
Zoals bij veel nieuwe materialen, kan ook jouw boxspring of (top)matras een bepaalde geur afgeven. Dit kan het schuim, hout, stof of de verlijming zijn. Dit is heel normaal en absoluut ongevaarlijk. Na een paar dagen goed luchten, merk je dat de geur vanzelf verdwijnt.
Wat is het ideale slaapkamertemperatuur?
Omgevingsfactoren zoals temperatuur, luchtvochtigheid, lichtinval en geluid zijn bepalend voor een gezonde nachtrust. De meest aangename omgevingstemperatuur in de slaapkamer schommelt tussen de 15 en 18 graden Celsius.
Een te hoge luchtvochtigheid kan resulteren in serieuze problemen.’s Nachts verliest een mens ongeveer een halve liter vocht dat grotendeels wordt opgenomen door het bedtextiel en de matras. Ventileren is van essentieel belang voor de levensduur van uw matras.
Storende geluid invloeden hebben uiteraard ook een negatieve invloed op een gezonde nachtrust. Dit geldt tevens voor teveel of te weinig licht.
Bestellen, verzenden en garantie
Hoe wordt mijn bestelling bezorgd?
Je bestelling wordt bij jou thuis bezorgd door onze vakkundige YourBoxspring bezorgservice. Je krijgt van ons, wanneer je order geplaatst is, een mail met de verwachte leverdatum. Deze verwachte leverdatum kan afwijken van de definitieve leverdatum.
Wil je meer informatie over de exacte leverdatum, stuur ons gerust een mail. Heb je een bepaalde dag (van maandag t/m vrijdag) waarop het pakket geleverd mag worden, geef dit dan gerust aan ons door, dan kijken we graag met je mee of dit mogelijk is.
Neem contact op met onze klantenservice.
Is het mogelijk mijn bestelling af te halen?
Natuurlijk! Per e-mail of per telefoon kun je een afspraak maken om je bestelling af te halen. Dan betaal je uiteraard geen verzendkosten.
Hebben jullie een bezoekadres?
Ja, wij zijn gevestigd op:
Leemskuilen 5
5563 CK Westerhoven
Geven jullie garantie op producten?
Natuurlijk! De garantie verschilt per product. Bij de productspecificaties staat de geldende garantietermijn vermeld. Indien je aanspraak wenst te maken op de garantie dien je dit per e-mail aan onze klantenservice kenbaar te maken. Er geldt geen garantie in de volgende omstandigheden:
– Bij normale slijtage.
– Indien de originele aankoopfactuur niet meer aanwezig is of deze is gewijzigd of onleesbaar is gemaakt.
– Bij oneigenlijk gebruik.
– Bij beschadiging door opzet of grove onachtzaamheid.
– Bij van buitenaf komend onheil (bv. blikseminslag, brand, stroomuitval, natuurrampen, etc.).
– Indien anderen dan YourBoxspring.nl, zonder voorafgaande toestemming, herstel of andere werkzaamheden aan het artikel hebben uitgevoerd.
Kan ik alleen online bestellen?
Wij zijn ingericht op online bestellingen, maar hebben ook een (kleine) showroom waar verschillende modellen uitgestald zijn.
Wil je onze showroom bezoeken? Maak dan even een afspraak via onze klantenservice.
Wat zijn de online betaalmogelijkheden?
Je kunt kiezen voor: iDeal, creditcard, PayPal, bancontact, Giropay en overboeking.
Waar bezorgen jullie?
Wij bezorgen uitsluitend in Nederland en België. Voor leveringen in België of op de Waddeneilanden rekenen wij een toeslag. De toeslag verschilt per waddeneiland, bij vragen hierover kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
Wat zijn de bezorgkosten?
Bestellingen van kleinere producten zoals bedtextiel, dekbedden, hoofdkussens, hoeslakens en moltons worden bezorgd door de pakketdienst van PostNL of DHL. Hiervoor wordt standaard € 8,95 verzendkosten berekend.
Alle boxsprings en matrassen worden bezorgd door onze eigen bezorgservice. De bezorgkosten hiervoor zijn gratis bij een bedrag boven € 250,-. Voor leveringen in België en de Waddeneilanden wordt een toeslag berekend.
Zijn de vermelde prijzen inclusief BTW?
Ja, al onze prijzen zijn inclusief BTW. In je winkelwagen kun je gemakkelijk het betaalde BTW bedrag terugvinden. Tevens wordt het betaalde BTW-bedrag vermeld op de orderbevestiging die je na je bestelling per e-mail binnen krijgt.
Wat is de gemiddelde levertijd?
Ondanks dat wij je boxspring volgens je specificaties laten samenstellen, kunnen wij je bestelling al binnen 3 tot 4 weken na betaling leveren.
Hoe werkt de levering van mijn bed?
Zodra je boxspring verzendklaar staat, neemt onze bezorgservice contact met je op om een datum van levering te bespreken. Op de leverdag word je gebeld door onze chauffeur voor de aflevertijd.
Mijn boxspring kan waarschijnlijk niet via de trap omhoog. Wat moet ik doen?
Bij dergelijke vraagstukken verzoeken wij je vriendelijk om contact op te nemen met onze klantenservice om de mogelijkheden te bespreken.
Monteren jullie ook de boxsprings aan huis?
Je kunt natuurlijk de boxspring door onze gespecialiseerde montageafdeling bij je thuis laten installeren. We vragen hiervoor een bijdrage van € 75,-.
Wat moet ik doen als ik de bezorgers/aflevering gemist heb?
Je dient op de afgesproken dag en tijdstip thuis te zijn. Onze bezorger zal je telefonisch proberen te bereiken. Indien wij je niet kunnen bereiken vragen wij je contact op te nemen met onze klantenservice.
We zullen een nieuwe afspraak inplannen, waarvoor wij je helaas nogmaals bezorgkosten in rekening brengen. Deze kosten zijn dus voor je eigen rekening.
Kan ik mijn afleveradres na mijn bestelling nog wijzigen?
Je kunt tot uiterlijk 3 werkdagen voor de bevestigde leverdatum je adresgegevens nog wijzigen.
Kan ik mijn bestelling annuleren?
Binnen 14 dagen na ontvangst van het product heb je het recht het product te annuleren zonder opgave van redenen. Uitzondering hierbij zijn speciaal voor jou samengestelde producten of speciaal voor jou op maat bestelde producten (dit geldt voor boxsprings, matrassen).
Voor alle andere producten geldt dat je de artikelen kunt retourneren mits ze ongebruikt en in de originele verpakking zitten.
Een annulering dien je per e-mail kenbaar te maken bij onze klantenservice (info@yourboxspring.nl) met vermelding van:
– Volledige naam
– Telefoonnummer
– Ordernummer
– Artikel welke je wilt retourneren
– Reden van retournering
De kosten voor retournering zijn voor eigen rekening en kunnen afwijkend zijn van de verzendkosten.
Als je de bestelling van grote producten zoals bedden, boxsprings, matrassen en lattenbodems wenst te annuleren tijdens de bestelperiode, oftewel voordat de goederen geleverd zijn, dan rekenen wij hiervoor 30% annuleringskosten (volgens de CBW voorwaarden).
Er is iets beschadigd afgeleverd, wat moet ik doen?
Mocht het door jou gekochte product bij aankomst gebreken vertonen meldt dit dan alsjeblieft direct per e-mail of per telefoon bij de klantenservice.
Graag ook direct een foto maken en de beschadiging vermelden op de pakbon die de chauffeur mee terugneemt. Wij zullen contact met je opnemen om het product zo spoedig mogelijk te vervangen dan wel te repareren.
Waar vind ik de algemene voorwaarden?
Deze zijn te vinden op de algemene voorwaarden pagina.